De impact van employee experience

6 maart 2020

Het aantrekken en behouden van talent blijft een uitdaging.Tevreden medewerkers zijn dan ook goud waard voor uw organisatie. Het begrip employee experience wint in dat kader meer en meer aan belang, al gaan we nog vaak aan de essentie voorbij. Vanaf het eerste contact tot en met de uitdiensttreding ervaart, voelt & beleeft de werknemer heel wat in relatie tot de werkgever. Het is de som van al deze percepties die werknemers hebben over hun ervaringen op het werk die hun employee experience bepalen.

Het luisteren en echt leren begrijpen van medewerkers staat dan ook centraal om verbeteringen te kunnen doorvoeren. Mensen hechten belang aan betekenisvol werk en een betekenisvolle organisatie. Ze willen deel uitmaken van een leuk team en hechten anderzijds belang aan een zekere vrijheidsgraad. Gelukkige werknemers zorgen voor gelukkige klanten en zoals Richard Branson ooit zei: ‘Clients don’t come first, employees come first. If you take care of your employees, they will take care of your clients.’

We hebben er dus alle baat bij om te werken aan een positieve employee experience. Het zorgt immers voor een positieve customer experience, het heeft een positieve impact op welzijn en maakt van medewerkers ambassadeurs. En last but not least, het brengt organisaties naar een hoger niveau en laat dat nu net hetgeen zijn waar we allemaal naar streven.

Ook werken aan de emloyee experience in jouw organisatie, klik hier.

____

Lieze