Overprikkeling, chronische spanning of langdurige stress ?

28 januari 2020

De impact van langdurige overprikkeling en spanning zal alleen maar toenemen. Liever voorkomen dan genezen. Vandaar dat we met attendo³ bijzonder veel aandacht schenken aan een positieve energiebalans . Hierbij wat tips

  • Voldoende bewegen, mogelijks sporten met aandacht voor jouw ademhaling
  • Wees je bewust van de spanning in jouw lichaam om overspanning te voorkomen
  • Breinenergie vraagt voedend voedsel met veel groenten, noten, pitten, zaden en zeker voldoende water. Suikers er onverbiddelijk uit want dat is een ‘valse’ energiebron
  • Bouw brein-rust momenten in : vertoeven in de natuur, offline zijn, luisteren naar rustgevende muziek, speelmomenten met de kinderen of huisdier, niks ‘moet’ tijd
  • Wees wat minder streng voor jezelf en geef jezelf ook een compliment of schouderklopje
  • Breng tijd door met je gezin, vrienden of hobby-of sportvrienden
  • Denken over een probleem in termen van oplossingen is oké, piekeren kost bakken energie
  • Breng voor jezelf in kaart wat je energie geeft en wat je energie kost en zorg voor positieve energiereserve
  • Blijf trouw aan jezelf door aandacht te schenken aan wat voor jou werkt om meer plezier, energie en levensvreugde te ervaren
  • Neem tijd om te niksen en zo letterlijk en figuurlijk op adem te komen en voorkom overspanning of hyperventilatie
  • Ervaar je duizeligheid, overprikkeling of hartkloppingen: rustige diepe adem oefeningen, wat rek-strek of yoga oefeningen en vertoeven in de buitenlucht kan soelaas brengen

Vraag je af wat echt van belang is: leven of geleefd worden en leef meer in het hier en nu door je te focussen op al je zintuigen.

Een workshop volgen om stress en spanning onder controle te krijgen, klik hier.

___

Myriam

Let’s meet up for a coffee